اگه به دنبال اطلاعاتی درباره ی استخدام پرستار در عمان هستین و می خواین روال و شرایط استخدام پرستاران در این کشور رو بدونین، پیشنهاد می کنم تا پایان این نوشته با ما همراه باشین.

شغل های مربوط به کادر درمان، به خصوص پرستاری در عمان تقریباً از زمان نوسازی سیستم مراقبت های پزشکی این کشور در سال ۱۹۷۰، به سرعت در حال رشد بوده. می شه گفت، طی ۱۰ سال گذشته پرستاری جز شغل های بوده که سریع ترین رشد رو داشته است. قبل تر، آموزش پرستاری عمدتا به صورت آموزش های فنی و حرفه ای بود، اما از سال ۱۹۹۰ پرستاران برای دریافت مدرک RN باید دیپلم دریافت بکنن.

با اینکه تلاش های زیادی اخیراٌ در جهت بهبود آموزش پرستاری صورت گرفته، اما هنوز هم در این زمینه تلاش می شه تا به اصول پرستاری در ایالات متحده و سایر کشورها دست پیدا کنن. همچنین روال و شرایط استخدام کادر پرستار در عمان بعد از اون سالها تغییر چشمگیری پیدا کرده است.

کشور عمان امروز با مشکلاتی که از جمعیت رو به رشد سریع، گسترش سریع مراکز خدمات درمانی و کمبود شدید پرستاران آموزش دیده برای پاسخگویی به این نیازمندی ها روبروه دست و پنجه نرم می کنه. وزارت بهداشت این کشور قدم های بزرگی در جهت حمایت از تعلیم پرستاران، تأسیس و تأمین بودجه مؤسسات آموزشی و ارائه آموزش رایگان به متقاضیان شغل پرستاری برداشته است.

کشور عربی عمان در حومه ی خلیج فارس قرار گرفته است و با امارات متحده عربی و عربستان سعودی در غرب و با جمهوری یمن در جنوب دارای مرز مشترکه. این کشور به چهار استان (تقسیمات کشوری) و هشت منطقه اداری تقسیم شده است. حدود ۸۲ درصد کشور از مناطق بیابانی ماسه ای و کوه های ناهموار با مناطق کشاورزی کوچک تشکیل شدن.

پایتختن این کشور، شهر مسقطه که بیش از ۶۰۰۰۰۰ نفر جمعیت داره، و یه جورایی مرکز سیاسی، اقتصادی و تجاری این کشور هم به حساب میاد، نزوی، صلاله، صُحار و صور دیگر شهرهای بزرگ و مهم این کشور به شمار می رن.

اطلاعتی مختصر درباره ی عمان

منبع مهم و اصلی درآمد کشور عمان نفت و پس از اون صنعت و گاز طبیعی هستن. براساس سرشماری کشوری سال ۲۰۰۴، تعداد کل جمعیت عمان ۲٫۵۷ میلیون نفر بوده که سن ۳۳٫۳٪ جمعیت اون زیر ۱۵ سال و تنها سن ۲٫۲٪ اونا ۶۵ سال به بالا بودن. بر طبق آمار و گزارش ها امید به زندگی در این کشور هم ۷۴٫۳ سال است.

عمان کشوری عربی اسلامیه که شاخه ای از اسلام به نام “اباضیه” در اون گسترش زیادی پیدا کرده است. این کشور تنها کشور جهان اسلام با اکثریت جمعیت اباضی‌گری محسوب می شه. اختلاف چندانی در خصوص قوانین اسلام بین اباضی‌گری و دیگر شاخه های اسلام مانند شیعه و سنی وجود نداره، با این حال، اباضی‌گری به محافظه‌کاری معتدل و انتخاب حاکم با توافق عمومی مشهوره.

علیرغم این مورد که سایر شاخه های اسلام هم در این کشور وجود دارن، در جامعه بین همه شاخه ها وحدت خوبی برقراره و این کشور به تفکر مذهبی سنتی شناخته شده است. در این کشور علاوه بر جمعیت اکثریت مسلمان، اقلیت گروه های غیر مسلمان، بیشتر مسیحی و هندو، هم بدون مشکل زندگی می کنن.

دین و فرهنگ در شیوه های مراقبت پزشکی کشور، مقررات و وظایف شغلی عمان نقش مهمی ایفا می کنن. بیشتر بخش های درمانی بیمارستان ها به دو  بخش زنان و مردان تقسیم شدن. در مراکز درمان سرپایی، بیماران مرد در مناطق اختصاصی مردان و بیماران زن در یک منطقه متفاوت تحت معالجه قرار می گیرن.

 در مورد بیماران بخش بستری نیز به همین شکل عمل شده و بیماران مرد و زن در بخش های جداگانه بستری می شن. اما استثناهایی نیز در برخی بخش ها مانند مراقبت های ویژه بزرگسالان، بیماران قلب و عروق و بخش دیالیز وجود داره. به همین ترتیب بیمارستان‌ها، برای استخدام پرستار در عمان شرایط خاصی رو وضع می کنن.

اشتغال در حرفه پرستاری

پرستاران در عمان در انواع مختلف مراقبت های پزشکی مشغول به کار هستن. به لطف کمبود پرستار، افراد تازه فارغ التحصیل از شانس صد درصدی جهت استخدام پرستار در عمان، در یکی از انواع مراکز مراقبت پزشکی یا مؤسسات پرستاری کشور برخوردار هستن. شغل پرستاران شاغل در وزارت بهداشت تا سن بازنشستگی (۶۰ سالگی) تضمین شده است.

معمولاً پرستاران خودشون محل کارشون رو انتخاب نمی کنن. از اونجایی که بیشتر مؤسسات آموزشی و مراکز بهداشتی و درمانی متعلق به دولت هستن، فارغ التحصیلان پرستاری بر اساس نیاز به مکان های مختلف فرستاده می شن. علاوه بر این، بیشتر فارغ التحصیلان نمی تونن اولویت رو برای یک منطقه یا بخش کلینیکی خاص بیان کنن.

 در این میان، پرستارانی که دارای تخصص هستن، مجبورن در بخش های تخصصی مانند مراقبت های ویژه، سوختگی، بیماری های کلیوی و بخش دیالیز مشغول به کار بشن. همچنین برای بخش های خاص شرایط استخدام پرستار در عمان هم تا حدودی فراهم شده است.

اغلب پرستاران در عمان به صورت تمام وقت در مراکز درمانی دولتی مانند بیمارستان ها، مراکز درمانی و کلینیک ها مشغول به کار هستن. بیشتر این پرستاران دارای مدرک دیپلم پرستاری پایه از یکی از مؤسسات پرستاری کشور و برخی دیگر دارای گواهینامه مربوط به دوره های پس از پایه رو هم دریافت کردن.

تعداد کمی از پرستاران دارای مدرک لیسانس در مراکز بالینی فعالیت می کنن و هر روزه استخدام پرستار در عمان انجام می شه.

ساعت کاری پرستاران در عمان

بیشتر پرستاران شاغل در مراکز بهداشتی درمانی ۱۴۰ ساعت در ماه کار می کنن و هشت روز استراحت دارن. شیفت بندی شغلی در موسسات مختلف متفاوته. در بعضی جاها ساعت کاری به طور مساوی بین سه شیفت تقسیم می شه، اما در بیشتر موارد، پرستاران بیشتر در ساعات عصر و شب کار می کنن.

 به دلیل کمبود نیرو، برخی از کارفرمایان غالباً خواستار این هستن که پرستاران بیش از ساعت مقرر خود کار بکنن. معمولاً ساعات کار اضافی با زمان استراحت بیشتر جبران می شه و پول اضافه کاری به ندرت پرداخت می شه چرا که بیشتر پرستاران به جای اون استراحت رو ترجیح می دن.

حقوق پرستاران در عمان

حرفه ی پرستاری هم مثل اکثر کارهای دولتی دیگ در کشور عمان، دارای سیستم پرداخت دستمزد مبتنی بر حقوقه. حقوق همه ی پرستاران شاغل در وزارت بهداشت، بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی محل کار و با توجه به مدرک تحصیلی و تجربه کاری، به طور مشابه پرداخت می شه.

 به عبارت دیگه، پرستارانی که در مسقط کار می کنن، حقوقی مشابه با شاغلین مناطق روستایی دریافت می کنن و پرستاران مراقبت های ویژه، همان پولی رو دریافت می کنن که شاغلین در کلینیک های سرپایی می گیرن. پس کسانی که قصد فعالیت در این حوزه رو دارن باید از این شرایط پذیرش پرستار در عمان آگاه باشن.

به پرستاران قانونی (RN) هایی با کمتر از پنج سال سابقه به عنوان کارمند در کنار پرستاران تعیین شده، کار می کنن و بهشون مبلغی یکسان بدون توجه به محل خدمتشون پرداخت می شه. پرستاران حق دارن هر پنج سال یکبار افزایش حقوق و ارتقاء شغلی دریافت بکنن، مسیر ارتقای شغلی از کارمند پرستاری شروع شده و به سمت پرستار ارشد، سرپرست و سرانجام مشاور پرستار پیش می ره.

وضعیت کار پرستاری در عمان

پرستاران عمان غالباً از کمبود پرسنل، حجم کاری بالا، عدم وجود آزادی در انتخاب های شغلی و عدم تحقق تعهدات خانوادگی خود هنگام شیفت های ناخوشایند کاری شکایت دارن. در برخی بیمارستان ها، پرستاران شرح شغلی رسمی ندارن و به همین دلیل موظفن وظایفی مانند توزیع دارو در داروخانه پس از نیمه شب و تکمیل گزارش های آماری رو هم انجام بدن که هیچ ارتباطی با شغلشون نداره.

با اینکه که توسعه مستمر خدمات پزشکی و درمانی عمان، ساخت بیمارستان های جدید و رشد جمعیت نشانه های مثبتی از پیشرفت و توسعه هستن، اما هیچ شکی نیست که این عوامل به طور مستقیم عامل کمبود پرستار هم هستن.

هنگامی که پرستاران خارجی شاغل در عمان برای مراقبت از اعضای خانواده خود به خونه برمی گردن یا اونجا رو جهت به دست آوردن موقعیت شغلی در دیگر کشورها ترک می­کنن، نتایج ناخوشایندی به همراه داره.

 وزارت بهداشت برای افزایش برنامه های آموزش پرستاری، دانشجویان پرستاری و پرستاران قانونی (RN)، اقدامات قابل توجهی انجام داده، اما هنوز هم این اقدامات برای مقابله با کمبودهای موجود ناکافی به نظر می رسن.

شرایط استخدام پرستار ایرانی در عمان هم مانند استخدام در کشورهای دیگه با چالش‌های زیادی روبه‌روه. پرستاری حرفه ای در عمان طی ۳۸ سال گذشته راه بسیار طولانی رو طی کرده است، اما هنوز هم راه درازی تا تکمیل فرآیند در پیش داردپه. همچنین نیاز به استخدام و به کار گیری پرستار در عمان بسیار چشمگیره تا نقص و کمبودهای حاضر جبران بشن.

Rate this post
با قبول کردن کوکی سایت تجربه ای سریع تر در هنگام بازدید از سایت ما خواهید داشت