ثبت شعبه شرکت در عمان یکی از روشهای توسعه کسب و کار است. ما در این مطلب به بررسی شرایط، مزایا و مدارک لازم برای این کار می‌پردازیم.  ثبت شعبه شرکت در عمان یکی از روشهای سرمایه‌گذاری در عمان و مهاجرت به عمان است. کشور عمان یکی از کشورهای خاورمیانه است که از اقتصاد پیشرو و رو به رشدی برخوردار است. لذا افراد زیادی بازار عمان را برای ورود به بازار جهانی انتخاب می‌کنند. ما در این مطلب ابتدا مزایای ثبت شعبه شرکت در عمان را بیان کرده و سپس مراحل اداری و مدارک لازم برای ثبت شرکت در عمان را بیان می‌کنیم.

 

مدارک مورد نیاز  :

  1. پاسپورت
دانلود کتابچه راهنمای ثبت شرکت مشاوره رایگان

ثبت شعبه شرکت در عمان

ثبت شعبه شرکت در عمان

کشور عمان یکی از شرکای تجاری ایران است که خدمات مطلوبی به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌کند. این کشور از موقعیت استراتژیکی برخوردار بوده و ودسترسی مناسبی به بازارهای جهانی دارد. لذا ورود به این کشور گزینه بسیار مناسبی برای توسعه کسب و کار شرکت‌ها محسوب می‌شود. زیرا وجود یک شعبه بین‌المللی حتی در کشوری مانند عمان تأثیر بسزایی در ارتقاء جایگاه یک شرکت تجاری دارد. ضمن اینکه با ثبت شرکت در عمان ارتباطات و تبادلات مالی با مشتریان خارجی تسهیل می‌شود. علاوه بر اینها با افتتاح شعبه در عمان سهامداران شرکت می‌توانند از مزایای اخذ اقامت یک ساله عمان برای خود و خانواده استفاده کنند. به ویژه آنکه از سال ۲۰۲۰ قانون جدید FCIL در این کشور اجرا می‌شود که مطابق آن سرمایه‌گذاران خارجی در حوزه‌های خاصی نیاز به شریک عمانی ندارند.

تفاوت شعبه و نمایندگی شرکت

پیش از ورود به مبحث ثبت شعبه شرکت در عمان لازم است تفاوت شعبه و نمایندگی را از لحاظ قانونی تشریح کنیم. در قانون ثبت شرکت‌ها شعبه یک شرکت کاملاً تحت مدیریت مرکز شرکت بوده و اختیارات مستقلی ندارد. به تبع این شرایط تفاوت شعبه و نمایندگی شرکت، عواقب قانونی عملکرد شعبه یک شرکت نیز بر عهده مرکز اصلی شرکت خواهد بود. اما با تأسیس نمایندگی یک شرکت بخشی از وظایف شرکت اصلی به نماینده قانونی آن سپرده می‌شود. بنابراین نمایندگی یک شرکت تجاری گرچه تحت مدیریت مرکز اصلی فعالیت می‌کند اما در قبال عملکرد خود مسئولیت دارد و باید خود در قبال عواقب قانونی کار خود پاسخگو باشد.

فرآیند ثبت شرکت در عمان

  1. ارائه طرح تجاری شرکت یا بیزینس پلن به اتاق صنعت و بازرگانی عمان (OCCI) و وزارت تجارت و صنعت (MOCI)
  2. سپرده‌گذاری سرمایه شرکت در بانک محلی
  3. اجاره مکان شرکت مطابق با قوانین کشور عمان
  4. اخذ مجوزهای مرتبط با حوزه کاری
  5. اخذ مجوزهای شهرداری
  6. ثبت نام در اداره مالیات
  7. ثبت نام در پلیس سلطنتی عمان
  8. اخذ مجوز از وزارت نیروی انسانی برای استخدام نیروی کار و دریافت بیمه اجتماعی برای کارمندان

مدارک لازم برای ثبت شعبه شرکت در عمان

در همان ابتدای امر برای ثبت شعبه شرکت در عمان باید مدارک کامل شرکت به شرح زیر به وزارت تجارت و صنعت ارائه شود:

  • نام و هدف شرکت، مجوز رسمی شرکت، آدرس محل اصلی شرکت و راه‌های ارتباطی آن (تلفن و ایمیل)
  • مدارک شناسایی مؤسسان، شرکا و مدیرعامل شرکت
  • مدارک مربوط به تعیین زمان تأسیس، دوره فعالیت و سال مالی شرکت
  • مدارک مربوط به تعیین تعداد سهام شرکا یا مؤسسان و اختیارات آنها
  • مدارک مربوط به تعیین میزان سرمایه شرکت (به صورت نقدی و غیر نقدی)

مدارک که در عمان برای تأسیس شعبه شرکت باید ارائه شود

  • تصویر گواهی ثبت شرکت اصلی و ذکر نوع فعالیت آن
  • تصویر اسناد ثبت شرکت خارجی در عمان
  • سند تفویض اختیار از مرکز اصلی شرکت به مدیر یا مدیران شعبه مربوطه
  • اظهارنامه شرکت اصلی مبنی بر پذیرش مسئولیت فعالیت شعبه
  • تصویر کارت شناسایی نمایندگان تام الاختیار
  • تأییدیه کلیه مدارک فوق در مراجع ذیصلاح کشور عمان

نکات سرمایه‌گذاری در عمان

  • در سالهای اخیر در قانون ثبت شرکت‌های خارجی در عمان تغییراتی اعمال شده و در برخی حوزه‌های اقتصادی وجود شریک عمانی ضرورت ندارد.
  • در سایر حوزه‌ها نیز عموماً تنها ۳۰ درصد سهام باید در اختیار سهامدار عمانی باشد. ضمن اینکه سهام‌دار عمانی حق دخالت در مدیریت شرکت را ندارد.
  • برای ثبت شرکت در عمان باید یکی از انواع شرکت در عمان را انتخاب کنید که به صورت درجات عالی، درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار نامگذاری شده است. شرایط ثبت هریک از این شرکت‌ها از لحاظ تعداد شرکا و حداقل سرمایه متفاوت است.
  • مزایا و شرایط ثبت شعبه شرکت در عماندر مناطق مختلف این کشور متفاوت است. به عنوان مثال ثبت شرکت در مناطق آزاد تجاری عمان با ۵۰ سال معافیت از مالیات همراه است.
  • پیش از هر گونه اقدام قانون ثبت شرکت های خارجی در عمانرا به همراه وکیل شرکت بررسی نمایید. البته با توجه به پیچیدگی متون قانونی توصیه می‌شود از خدمات مؤسسات حقوقی فعال در حوزه سرمایه‌گذاری در عمان استفاده کنید.
Rate this page