سرمایه گذاری در عمان

سرمایه‌گذاری در عمان

مقدمه

سرمایه گذاری در عمان یکی از مسیرهای جذاب برای دریافت اقامت در این کشور است. در این مقاله به بررسی شرایط و مزایای سرمایه‌گذاری در عمان خواهیم پرداخت. در سال‌های اخیر، عمان به یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری خارجی برای ایرانیان تبدیل شده است، زیرا با تصویب قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور، تسهیلات فراوانی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم شده است. افتتاح حساب بانکی بین‌المللی و دریافت اقامت عمان از جمله مزایای سرمایه‌گذاری در این کشور می‌باشند. علاوه بر این، از لحاظ ثبات اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری نیز عمان در شرایط مطلوبی قرار دارد. در ادامه، روش‌های سرمایه‌گذاری در عمان، مزایا و مشوق‌های ارائه شده در این زمینه را بررسی خواهیم کرد.

قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در عمان

شرایط سرمایه‌گذاری در عمان با تصویب قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور متحول شده است. این قانون جدید با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی از سال ۲۰۲۰ اجرایی شده است. مهمترین تغییرات در این قانون امکان مالکیت صد در صد اتباع خارجی در این کشور است. به عبارت دیگر در حوزه‌های خاصی اتباع خارجی می‌توانند بدون حضور شریک عمانی در این کشور فعالیت کنند. بر اساس این قانون، مسئولین عمانی هر ساله موظفند پروژه‌های موردنظر خود را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ارائه کنند. همچنین، به منظور تسهیل جذب سرمایه‌گذاران خارجی، سامانه آنلاین برای ثبت درخواست‌های سرمایه‌گذاران خارجی نیز راه‌اندازی شده است. با ارائه کلیه مدارک، بررسی درخواست‌های سرمایه‌گذاران تنها در ۱۴ روز انجام می‌شود. مطابق این قانون، برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته عمان تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

روش‌های سرمایه‌گذاری در عمان

خرید ملک در عمان

خرید ملک در عمان ساده‌ترین روش سرمایه‌گذاری در این کشور است. این امر یکی از روش‌های دریافت اقامت عمان نیز محسوب می‌شود. خرید ملک در این کشور پروسه‌ای پیچیده ندارد و تا زمانی که ملک در تملک فرد باشد، اقامت او قابل تمدید است. تنها نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد، این است که خرید ملک توسط اتباع خارجی تنها در مناطق خاصی که دولت عمان اعلام می‌کند امکان‌پذیر است.

ثبت شرکت در عمان

فعالان حوزه‌های تجارت و بازرگانی از طریق ثبت شعبه شرکت در عمان می‌توانند در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. در این کشور امکان ثبت انواع شرکت‌ها توسط اتباع خارجی نیز وجود دارد. البته قوانین ثبت شرکت در عمان بر حسب نوع شرکت متفاوت است. تفاوت قوانین مربوط به تعداد سهامداران، حداقل سرمایه اولیه شرکت و درصد مشارکت شریک عمانی است. در بسیاری از حوزه‌ها، سرمایه‌گذار خارجی می‌تواند تا ۷۰ درصد سهام شرکت را در اختیار داشته باشد. از جمله مزایای ثبت شرکت در عمان، دریافت اقامت برای سهامداران و اعضای خانواده آن‌ها است.

خرید اوراق قرضه دولت

سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق قرضه از دیگر روش‌های سرمایه‌گذاری در عمان است. البته این روش سرمایه‌گذاری برای دریافت اقامت عمان کارایی ندارد. اما با توجه به اقتصاد پیشرو این کشور، شیوه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

چرا سرمایه‌گذاری در عمان؟

  • آمارها نشان می‌دهد که کشور عمان از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار بوده و انتخاب مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
  • با تصویب قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در عمان، تسهیلات متعددی به سرمایه‌گذاران خارجی این کشور اعطا می‌شود.
  • به دلیل روابط خوب ایران و عمان، اتباع ایرانی در این کشور با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوند.
  • با سرمایه‌گذاری در عمان می‌توانید از تسهیلات مالی و ارتباطی برای ارتباط با مشتریان خارجی برخوردار شوید.

مشوق‌های سرمایه‌گذاری در عمان

  • پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانند از کلیه مشوق‌های پروژه‌های ملی عمان برخوردار شوند.
  • برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی امکان تخصیص اراضی از طریق اجاره بلندمدت یا اعطای حق انتفاع بدون التزام وجود دارد.
  • در پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در صورت نیاز، دولت وظیفه تأمین خدمات عمومی (آب، برق، گاز، فاضلاب) را بر عهده می‌گیرد.
  • با رعایت قوانین گمرکات کشور عمان، پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانند از عوارض گمرکی و غیرگمرکی معاف شوند.
  • اقلام ضروری برای ایجاد، توسعه و بهره‌برداری از پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی می‌توانند خارج از چارچوب واردات تأمین شوند.
  • مطابق قوانین موجود، انواع پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌های مختلف و مناطق مختلف می‌توانند از معافیت مالیاتی برخوردار شوند.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان برای اتباع خارجی در حوزه‌های کلی زیر وجود دارد:

  1. حوزه خدمات زیرساختی
  2. حوزه بهداشت و آموزش
  3. حوزه نفت و گاز
  4. حوزه گردشگری
  5. حوزه فناوری اطلاعات
  6. حوزه آموزش‌های تخصصی صنعتی
  7. حوزه خدمات بیمه
  8. راه‌اندازی استارتاپ خدماتی

نتیجه‌گیری

سرمایه‌گذاری در عمان با توجه به قوانین جدید سرمایه‌گذاری خارجی، مزایا و مشوق‌های بسیاری را به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه می‌دهد. از ثبات اقتصادی و امنیت سرمایه‌گذاری گرفته تا مزیت‌های مالی و مالیاتی، همه این عوامل باعث شده است که عمان به یک مقصد جذاب برای سرمایه‌گذاران ایرانی تبدیل شود. با ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، این کشور برای انتخاب بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خارجی مطمئناً یک انتخاب مناسب است.

پرسش‌های متداول

آیا خرید ملک در عمان برای اقامت مناسب است؟

بله، خرید ملک در عمان ساده‌ترین روش برای اقامت در این کشور محسوب می‌شود و پروسه‌ای پیچیده ندارد.

آیا اتباع خارجی می‌توانند شرکت در عمان را ثبت کنند؟

بله، فعالان حوزه‌های تجارت و بازرگانی می‌توانند شرکت‌ها را در عمان ثبت کنند و از مزایای این اقدام برخوردار شوند.

آیا سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه دولت مناسب است؟

سرمایه‌گذاری در بورس و اوراق قرضه می‌تواند یک شیوه سودآور برای سرمایه‌گذاری در عمان باشد، اما برای دریافت اقامت کارایی ندارد.

آیا عمان از لحاظ اقتصادی ثابت است؟

بله، آمارها نشان می‌دهد که عمان از ثبات اقتصادی خوبی برخوردار بوده و به عنوان یک کشور پیشرو در منطقه محسوب می‌شود.

چه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان وجود دارد؟

فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان شامل حوزه‌های خدمات زیرساختی، بهداشت و آموزش، نفت و گاز، گردشگری، فناوری اطلاعات و… می‌شود.

Rate this page