به گزارش ایسنا، لغو یکطرفه روادید با ۶۷ کشور پیشنهاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دولت بوده که با هدف “جذب گردشگران بیشتر، تسهیل سفرهای بین‌المللی و بیدار کردن بازارهای خفته” ارائه شده است.

مقامات گردشگری کشور می‌گویند وزارت امور خارجه تا کنون با این پیشنهاد مخالفتی نداشته‌ و در اسناد تحول و انتظار دولت هم به آن اشاره شده است. هرچند پرس‌وجوهای ایسنا حاکی از این است که نهادهای مربوطه تا کنون و تقریبا با نیمی از کشورهای پیشنهادشده برای لغو ویزا موافقت کرده‌اند.

طبق آنچه مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز گفته‌اند کشورهایی که لغو یکطرفه ویزا با آن‌ها پیشنهاد شده است شامل همسایه‌ها و مجاوران، مسلمان‌ها، حوزه تمدنی و پیمان‌های ملحق‌شده مثل «شانگهای» و «بریکس» می‌شوند. عربستان و ازبکستان دو کشوری بوده‌اند که تا کنون به طور واضح برای لغو روادید از آن‌ها نام برده شده است.

با وجود چنین طرحی، اما پرسش اصلی این است لغو یکطرفه روادید با کشورها در وضع موجود گردشگری ایران، چقدر می‌تواند محرک و مشوق مسافران کشورهای دیگر باشد؟ آیا می‌تواند حرکتی اثربخش باشد؟ بررسی آماری کشورهایی که روادید ایران در سال‌های اخیر به انگیزه رونق گردشگری با آن‌ها یکطرفه لغو شده است، شاید بتواند پاسخ مستدلی به این پرسش بدهد.

ایران در تیرماه سال ۱۳۹۸ با چین و از ۳۱ شهریورماه همان سال با عمان، یکطرفه لغو روادید شد. دکتر مسلم شجاعی ـ دستیار معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ با تجزیه و تحلیل آماری و مقایسه سفرها از این دو کشور به ایران پس از لغو روادید، از رشد سفر اتباع چین و عمان به ایران خبر می‌دهد.

Rate this post
با قبول کردن کوکی سایت تجربه ای سریع تر در هنگام بازدید از سایت ما خواهید داشت